نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است | نیازمند تقویت قدرت اقناع در دولت هستیم نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند انگیزه‌های بحرانی مردم در مراجعه به مراکز کلینیک و مشاوره در مشهد | مشاوره پیش از ازدواج نیازمند فرهنگ سازی است تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع»
سرخط خبرها

پیوند زیبای هنر و خدمت در پروژه پیوندگاهی صحن غدیر و ره‌باغ آیت‌الله طبسی (ره)

  • کد خبر: ۱۹۳۸۰۴
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
پیوند زیبای هنر و خدمت در پروژه پیوندگاهی صحن غدیر و ره‌باغ آیت‌الله طبسی (ره)
صحن و سرای امام هشتم(ع) همواره شاهد اجرای پروژه‌های عمرانی متعددی است که شاید برخی از آن‌ها از چشم زائران پنهان باشد، اما برخی دیگر چشم‌نوازی می‌کند؛ همچون پروژه پیوندگاهی صحن غدیر و ره‌باغ آیت‌الله طبسی (ره).

به گزارش شهرآرانیوز، یکی از پرترددترین و البته زیباترین مسیر‌های تشرف به حرم مطهر رضوی، ره‌باغ آیت‌الله طبسی(ره) است که از خیابان آیت‌الله بهجت آغاز و به ورودی صحن غدیر ختم می‌شود. مسیری با چشم انداز خوب که زائران و مجاوران تا رسیدن به ورودی صحن غدیر چشم در چشم حرم مطهر امام رضا(ع) هستند.  

تردد زیاد زائران از این ره‌باغ و نزدیکی محل ورودی صحن غدیر به مکان‌هایی همچون دارالشفای امام رضا(ع)، پایگاه امانات صحن غدیر و مهمانسرای حضرت موجب شده است تا تردد و عبور و مرور در این محدوده افزایش یابد.  

در همین راستا سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی تصمیم به آغاز عملیات اجرایی گرفت تا بخش انتهایی ره‌باغ آیت‌الله طبسی تا ورودی صحن غدیر، ساماندهی شده و فضای دلنشین‌تری برای تشرف زائران فراهم کند.  

حالا بعد از ماه‌ها تلاش بی‌وقفه شامل تهیه طرح و انجام عملیات عمرانی شبانه‌روزی و بدون بستن مسیر دسترسی زائران به حرم مطهر، این پروژه به پایان راه در بخش روگذر خود رسید، اما همچنان در بخش زیرسطحی اقداماتی در حال انجام است.  

محوطه‌سازی برای تسهیل عبور و مرور زائران

در عملیات اجرایی پروژه پیوندگاهی صحن غدیر و ره‌باغ آیت‌الله واعظ طبسی، عملیات محوطه‌سازی شامل ایجاد فضای سبز، تامین روشنایی و اجرای سنگ‌فرش حدفاصل ره‌باغ و صحن غدیر تا دوربرگردان شیرازی اجرا شد تا عبور و مرور زائران تسهیل شود.  

در ابتدای این پروژه کف‌سازی با بتن سبک به میزان هزارمترمکعب انجام شد و پس از آن در گستره ۹۱۰۰مترمربع عملیات سنگ‌فرش محوطه با سنگ‌هایی به ضخامت مناسب ۵ سانتی‌متر در ابعاد ۴۰ در ۴۰ سانتی‌متر صورت گرفت تا در کنار دوام بیشتر، امکان تردد خودرو‌های پشتیبانی و امدادرسانی نیز فراهم شود. همچنین در زیرسازی صورت گرفته این پروژه عایق‌بندی کامل انجام شد.  

مسیری سبز برای تشرف

عبور از مسیری انبوه از گیاهان و گل‌ها فضای دلنشین و زیبایی را برای تشرف زائران به حرم مطهر رضوی در عرصه پیوندگاهی صحن غدیر ایجاد کرده است. برای ایجاد چنین فضایی ۱۲ المان فلزی گل دائمی با ارتفاع نزدیک به ۶ متر به‌صورت ارغوان‌بافی با پوشش گیاهان رونده و ۱۴باغچه همراه با نورپردازی در نقاط مختلف آن جانمایی شده است تا فضاسازی متناسبی با ره‌باغ آیت الله طبسی(ره) ایجاد شود.  

همچنین در این زیباسازی با پوشش گیاهی حدود ۱۷۰مترمربع گل‌کاری با انواع گل‌های داوودی، میمون رز، رزماری، نسترن رونده، رز رونده، پیچ گلیسین، یاس امین‌الدوله، آبشار طلا و یاس صورت گرفته و نزدیک به ۵۰۰ درختچه از انواع فیتونیا، شمشاد توپی، پالم و یاس هلندی کاشت شده است که همگی با سیستم آبیاری تحت فشار و مه‌پاشی، آبیاری و با استفاده از ۷۲ چراغ مخفی نورپردازی می‌شوند.  

افزایش روشنایی عرصه پیوندگاهی غدیر

برای افزایش روشنایی این محوطه نیز از ۷۲پروژکتور نصب شده بر ۱۴ برج نوری با ارتفاع‌های ۵/۸ و ۶ متر استفاده شده است که مجموعاً میزان ۲۰۰ لوکس روشنایی را برای این محوطه فراهم می‌کند تا زائران تردد راحت‌تری در شب هنگام داشته باشند. همه این‌ها سبب شده این پروژه، رضایتمندی زائران را به همراه داشته باشد و آن‌ها را از مسیری زیباتر به آستان امام هشتم(ع) برساند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->